Tuesday, April 27, 2021

Poticaji za kupnju električnih vozila




Od 1. lipnja poticaji za kupnju električnih vozila po novim pravilima. Ove je godine za kupovinu potpuno električnih vozila na raspolaganju gotovo tri puta veći iznos, čak 105 milijuna kuna, od čega je 15 milijuna namijenjeno javnim tijelima koja prije kupnje moraju raspisati natječaj, a 90 milijuna kuna namijenjeno je građanima i pravnim osobama. Poticaji pri kupovini električnih vozila jedan su od najbitnijih faktora za brojne potencijalne kupce takvih vozila, a od ove godine konačno se mijenja način dodjele te iznos proračuna koji će biti namijenjen kupcima. Novim natječajem koji se otvara 1. lipnja 2021. omogućit će se da i fizičke i pravne osobe ostvare kupovinu znatno većeg broja potpuno električnih vozila.


Prošle je godine proračun za nabavu energetski učinkovitijih vozila iznosio 44 milijuna kuna, od čega su 22 milijuna bila namijenjena za građane, a 22 milijuna kuna za tvrtke. No ove je godine za kupovinu potpuno električnih vozila na raspolaganju gotovo tri puta veći iznos, čak 105 milijuna kuna, od čega je 15 milijuna namijenjeno javnim tijelima koja prije kupnje moraju raspisati natječaj, a 90 milijuna kuna namijenjeno je građanima i pravnim osobama.


I dok je proteklih godina bilo puno prigovora za natječaje jer su se poticaji dijelili po principu "najbrži prst", ove će godine sustav biti nešto drugačiji. 


Prodajni zastupnici u svibnju će morati prijaviti sva prodajna mjesta te dostupne modele električnih vozila koja će moći isporučiti unutar devet mjeseci od obavljene kupnje vozila. S druge strane, građani i pravne osobe u lipnju će se prijavljivati na natječaj isključivo na prodajnim mjesta unutar Republike Hrvatske te će, kako bi dobili poticaje, morati uplatiti predujam za željeno vozilo. Time će se osigurati da velik broj sredstava ponovno ne ostane neiskorišten. Procedura će ove godine biti takva da će prodavatelj unositi osnovne podatke kupaca i ispunjavati obveznu dokumentaciju, a Fond će nakon toga generirati potvrdu s uputama za plaćanje predujma. Zatim će se automatski napraviti rezervacija sredstava, a uplata predujma morat će biti izvršena u roku od sedam dana. Svi podaci bit će objavljeni na stranicama FZOEU, a tamo će biti navedena i sva prodajna mjesta na kojima se električna vozila mogu kupiti.


U slučaju da zastupnik ne dostavi vozilo zbog tehničkih poteškoća ili dokumentacija ne prođe na natječaju, kupci će dobiti povrat sredstava. Iako će prodavači ispunjavati dokumentaciju za kupce, poticaji će se isplaćivati isključivo kupcima pa kupac mora imati kompletan iznos vrijednosti vozila, a poticaji će mu biti isplaćeni tek nakon isporuke i registracije vozila.


Kategorije vozila i iznosi poticaja ostaju nepromijenjeni. Za električna vozila kategorija M1 i N1 ili pak vozila na vodik (vozila za prijevoz putnika do najviše 8 sjedala i dostavna vozila do 3,5 tone) osigurano je 70.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila, dok je za plug-in hibride osigurano do 40.000 kuna. Za električna vozila kategorije L1-L7 (mopedi, motocikli s dva, tri ili četiri kotača) omogućeno je 20.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila. Također, s maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 (vozila za prijevoz putnika ili teretna vozila do 5 tona ili više) s električnim, plug-in hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik.


Dok će građani moći kupiti jedno vozilo s poticajima, pravne će osobe moći će dobiti poticaje i na veći broj električnih vozila te iskoristiti do maksimalno 400 tisuća kuna poticaja, a moći će imati najviše dvije prijave po pravnoj osobi. To znači da će pravne osobe moći kupiti samo dva modela vozila, ako žele i više komada istog vozila, uvjet je da se sufinancirana vozila potom zadrže u vlasništvu barem dvije godine nakon kupnje. Kao i prošlih nekoliko godina, poticaji se neće moći dobiti pri kupnji vozila na operativni leasing, već samo na financijski leasing.


Fond će na svojim stranicama objaviti popis svih prodajnih mjesta i svih modela električnih vozila koja se mogu kupiti, ali bez cijena i karakteristika. Popis vozila s cijenama i specifikacijama moguće je pronaći na jednom mjestu na stranicama Udruge vozača električnih vozila Strujni krug, koja svojim članovima omogućuje i dodatne velike uštede pri kupovini potpuno električnih vozila. Strujni krug je u partnerstvu s većinom prodajnih zastupnika električnih vozila pa pruža popuste pri kupovini u iznosima od pet do više od 100 tisuća kuna, ovisno o cijeni vozila.

1 comment:

  1. U ovogodišnjoj rundi poticaja, najprodavanije vozilo je Renault Twingo electric s čak 433 naručena primjerka. Twingo E-Tech electric bez poticaja stoji od 140.800 kuna, pa se uz poticaj u visini do 40% cijene ovaj električni gradski automobil snage 82 KS te s dometom od 190 kilometara mogao kupiti za oko 85.000 kuna. Na drugom je mjestu električni moped ZAP E-Fun E2Go 2000W, kojega uz poticaje kupuje 384 građana. Na trećem je mjestu model Renaultove sestrinske marke – električni gradski automobil Dacia Spring. Spring je na naše tržište stigao taman pred raspisivanje javnog natječaja za poticaje po cijeni od 133.333 kn, što znači da ga se uz poticaje moglo kupiti za oko 80.000 kn. Slijede Tesla Model 3 Long Range (76 primjeraka), Volkswagen ID.4 Pro Performance (46 vozila), Tesla Model 3 Standard Range+ (36), Audi Q4 40 e-tron (31), Volkswagen ID.3 Pro (29), Škoda Enyaq iV 60 (26 vozila), Renault Kangoo Electric (23).

    Program sufinanciranja „Vozimo EKOnomično” Fond provodi od 2014. godine te je do 2020. godine osigurao 235 milijuna kuna za aktivnosti poticanja čistijeg transporta. Ove je godine promijenjen način prijavljivanja i provedbe sustava poticaja, a veći je i raspoloživi iznos. U dva dosadašnja javna poziva – za građanstvo i za tvrtke – ukupno je bilo na raspolaganju 90 milijuna kuna. Uz još 15 milijuna kuna za javni sektor, ovogodišnji budžet Fonda namijenjen poticajima za energetski učinkovitija vozila iznosi 105 milijuna kuna. Ove su se godine prijave građana zaprimale na više od 260 prodajnih mjesta, u što je bilo uključeno 45 zastupnika vozila s 86 marki i čak 499 modela vozila. Na stranici vozimoeko.fzoeu.hr nalazio se popis svih modela vozila s osnovnim informacijama te lokacijama na kojima se moglo obaviti kupnju, a informacija o dostupnim sredstvima bila je dostupna u realnom vremenu. Svakako je to velik pomak u odnosu na prethodne godine kada je svijetom poticaja vladao tzv. najbrži prst, te je raspoloživi novac bio razgrabljen u dvije-tri minute. Sada je ipak trajao nekoliko sati, a ni to nije bilo konačno, jer novi sustav prijavljivanja za poticaje podrazumijeva uplatu pologa. Tako se ‘u igru’ naknadno vratio dio novca, onaj dio za koji građani nisu uplaćivanjem pologa dokazali ozbiljnost svoje prijave.

    ReplyDelete