Sunday, November 20, 2011

Energetska obećanja HSLS-a




Hrvatski Centar Obnovljivih Izvora Energije


prenosi

Energetska obećanja HSLS-a

Zagreb, 19. studenog 2011. (KOLUMNA) - Na prijedlog kolege iz HCOIE napravio sâm analizu energetske politike HSLS-a, kao dijela gospodarskog (predizbornog) programa ove stranke. Zapravo, ovo se čini ispravnim nastavkom dosad objavljenih članaka o energetskim strategijama drugih političkih strana. Ova stranka proklamira rješenja po pitanjima INA-e, HEP-a, Jadranskog naftovoda i Plinacro-a, a oslonila se i na obnovljive izvore energije. Iako je liderstvo Darinka Kosora, predsjednika stranke, ojačano javnosti poznatim menadžerskim "provokacijama" Velimira Sriće, ova stranka kao svoj veliki komunikacijski adut koristi povratak Dražena Budiše.

Novinarka Nove TV nedavno je izjavila kako se se ova "nekada jaka politička stranka danas bori za političko preživljavanje". Kako će po ovu stranku završiti "komunikacija prema javnosti" vođena od strane direktorice jedne zagrebačke PR agencije, vidjeti ćemo, a sada se vratimo na energetsku politiku. Jedino o čemu i mogu nešto napisati je energetska politika jer okolišna nije niti spomenuta.

HSLS se dotaknuo naše najveće energetske kompanije - INA-e ističući: "Glavni energetski subjekti na kojima se temelji energetski sustav RH su INA Industrija nafte d.d., koja pokriva oko 60% i Hrvatska elektroprivreda d.d., koja pokriva oko 30% ukupne energetske potrošnje u RH. INA pokriva oko 80% tržišta veleprodaje naftnih derivata u RH te više od 60% tržišta maloprodaje, benzinskih postaja, koje je potpuno liberalizirano te je postalo obična gospodarska djelatnost. Isto tako, INA ostvaruje značajan prihod od proizvodnje nafte i plina na području RH, a plaća vrlo nisku koncesijsku naknadu od samo 5% dok se uobičajene naknade u industriji kreću na razini 12% od vrijednosti ukupno proizvedenih količina nafte i plina".

U svojoj programskoj strategiji HSLS je, u pogledu INA-e, naveo sljedeće: "RH ćemo osigurati utjecaj u upravljanju INA-om, sukladan njezinom vlasničkom udjelu. Nedopustivo je, kao što je trenutačno slučaj, da MOL rukovodi kompanijom kao da je njegova podružnica, a RH, iako ima samo za 2% manji udio od MOL-a, ostvaruje samo simbolički utjecaj donošenja odluka.". HSLS predlaže donošenje zakona kojim će se privremeno od pravomoćnog okončanja započetih kaznenih postupaka onemogućiti stjecanje više od 49% vlasništva u INA-i. Također, njihova je namjera povećanje koncesijskih naknada s 5% na 12,5% po uzoru na Europsku uniju što će, prema njihovim navodima, generirati dodatni prihod od cca. 500 milijuna kuna godišnje. Kao zaključak o pitanju INA-e, namjera im je napraviti analizu ukupnog poslovanja INA-e, utvrditi pravo stanje u kojem se kompanija nalazi te ubrzano dovršiti modernizaciju INA-inih rafinerija, uz poseban naglasak na započinjanju i dovršenju modernizacije rafinerije u Sisku.

HSLS se u svojem programu dotaknuo i pitanja HEP-a. Tom prigodom istaknuli su sljedeće: "Dovršit ćemo proces restrukturiranja u skladu sa trećim energetskim paketom EU, na način da se uvede transparentno poslovanje između pojedinih članica Grupe. Nakon provedenog restrukturiranja HEP-a usvojit ćemo mjere socijalne politike kojima će se zaštititi socijalno ugrožene kategorije stanovništva na način da se socijalno ugroženim kategorijama stanovništva podmiruju troškovi električne energije do 1.000 kWh godišnje. Paralelno s izmjenama propisa omogućit ćemo HEP-u tržišno formiranje cijena energije. Potaknut ćemo investicijski ciklus u elektroenergetskom sektoru uz ustrajanje na obaveznoj primjeni pravila struke prilikom odabira projekata spremnih za provedbu te raspisivanje potrebnih natječaja za odabir partnera. Isključivi model financiranja bit će privatno ulaganje kapitala u nove energetske objekte ili javno-privatno partnerstvo.".

U pogledu Jadranskog naftovoda, HSLS je istaknuo kako neće dozvoliti smanjenje udjela RH u vlasništvu JANAF-a ispod 75% + jedna dionica. Namjera im je podržati prezentirane razvojne planove JANAF-a, a svaki razvojni projekt namjeravaju prezentirati stručnoj i široj javnosti kako bi se ocijenila njihova opravdanost, isplativost i sukladnost energetskim interesima RH.

HSLS se u svojem izbornom programu dotaknuo i Plinacro-a ističući: "U cilju stvaranja povećane sigurnosti u opskrbi plinom, pored postojećeg podzemnog skladišta plina Okoli, osigurat ćemo izgradnju dodatnih skladišnih kapaciteta na lokaciji Grubišno polje te na eventualnim drugim odgovarajućim potencijalnim lokacijama.".

Posebno zanimljiv dio predizbornog programa odnosi se na obnovljive izvore energije. Ponajprije zato što, osim ukazivanja na kompleksnu administrativnu proceduru, nije prepoznao glavne probleme i ponudio konkretnija rješenja. Dakle, što se OIE tiče, u programu stoji sljedeće: "Donijet ćemo Strategiju iskorištavanja i razvoja OIE kojom bi se RH opredijelila za točno određene vidove OIE, sukladno njihovom sveukupnom potencijalu na teritoriju RH. Strategija mora uključivati ne samo procjenu potencijala OIE, već i okvirnu mogućnosti priključka na energetsku mrežu, čime bi se definirala kvota projekata OIE, koji bi mogli biti priključeni na mrežu, odnosno, koji bi mogli steći status povlaštenog proizvođača OIE te ciljeve i načine zaštite okoliša čime bi se omogućilo investitorima i prostornim partnerima lakše i svrsishodnije lociranje projekata OIE. Osim osiguravanja ekonomskih poticaja u vidu povlaštene cijene otkupa električne energije proizvedene iz OIE, investitorima ćemo osigurati i značajnije porezne olakšice, subvencije za zapošljavanje, pomoć pri prekvalifikaciji radnika i sl.". Temu obnovljivih izvora energije zaključili su sljedećim: "Kreirat ćemo transparentan zakonodavni okvir i pojednostaviti administrativne procedure što će potaći investicije u OIE.".

Zanimljivo za kraj, gospodarski program HSLS-a nije se dotaknuo teme okolišne politike i problema vezanih uz zaštitu i očuvanje okoliša što se zapravo čini vrlo čudnim jer su energetika i zaštita okoliša u obostranoj ovisnosti.

Autor: © Portal croenergo.eu (T.M.) / CROENERGO MEDIA

Saturday, November 19, 2011

Energetska obećanja HDZ-a



Hrvatski Centar Obnovljivih Izvora Energije

prenosi

Energetska obećanja HDZ-a

Zagreb, 19. studenog 2011. (KOLUMNA) - U aspektu energetike i zaštite okoliša, HDZ se u svojem programu oslonio na dvije ključne poruke: "Pouzdan, efikasan i održiv energetski sustav preduvjet je razvijenom i uspješnom gospodarstvu i gospodarskom razvoju." i "Održivi razvitak Republike Hrvatske moguć je jedino uz učinkovitu zaštitu i očuvanje prostora i okoliša.". Kao i u prošloj kolumni gdje sâm govorio o energetskim obećanjima Kukuriku koalicije, niti ovdje nije riječ o proklamiranju političke stranke već analizi predizbornog programa.

U aspektu primarnih izvora energije, HDZ je u svojem programu posebno istaknuo izgradnju novih kapaciteta za skladištenje obveznih zaliha nafte i naftnih derivata, izgradnju LNG terminala i Jadransko-jonskog plinovoda, razvoj plinskog transportnog sustava Republike Hrvatske posebno u Lici i Dalmaciji te izgradnju regionalnog plinovoda Kutina - Dobrovac i Kukuljanovo – Omišalj. U planu je dovršetak izgradnje HE Dubrovnik 2, izrada plana za izgradnju HE Vinodol 2, potom izgradnja Bloka C TE Sisak, početak izgradnje HE Ombla i gradnja zamjenskog bloka C TE Plomin. Posebno su istaknuli i izgradnju HE Sava koju će obuhvatiti izgradnja HE Podsused, HE Prečko, HE Zagreb i HE Drenje. HDZ je u svojem programu istaknuo tzv. potprogram "Zeleni razvoj Hrvatske" koji obuhvaća između ostalog, zanimljivo, izradu Zakona o obnovljivim izvorima energije. O ovim i drugim pitanjima energetike i zaštite okoliša HDZ-ovog programa pogledajte u nastavku.

Pouzdan, efikasan i održiv energetski sustav preduvjet je razvijenom i uspješnom gospodarstvu i gospodarskom razvoju.

Cilj energetskog sektora u predstojećem razdoblju HDZ-a, ako dođe na vlast, bit će ostvariti sigurnu i konkurentnu opskrbu energijom proizvedenom u Republici Hrvatskoj, racionalnu i štedljivu upotrebu, te povećanje energetske učinkovitosti i proizvodnje iz obnovljivih izvora energije. Izgradnja energetske infrastrukture bit će pokretač gospodarskih aktivnosti i zamašnjak razvoja novog doba industrijske proizvodnje. U programu navode: "Koristeći sredstva europskih fondova poticat ćemo otvaranje i razvoj hrvatskog tržišta energije i njegovu integraciju u unutarnje energijsko tržište Europske unije.".

Tome su dodali: "U predstojeće četiri godine izgradit ćemo dodatne skladišne kapacitete za obvezne zalihe nafte i naftnih derivata ovisno o regionalnoj potrošnji. Planiramo i osuvremeniti naftovodni sustav Janaf-a kroz projekte transporta i skladištenja nafte i naftnih derivata."

Planiranom izgradnjom LNG terminala i Jadransko-jonskog plinovoda, u HDZ-ov programu ističu da će Hrvatska postati regionalni lider u pripremi, a uskoro i u realizaciji povezivanja svih transportnih sustava na jugoistoku Europe.

Nakon izgradnje interkonektora s Mađarskom i Slovenijom HDZ će nastaviti povezivanje plinskog sustava sa susjednim zemljama izgradnjom interkonektora s BiH, Srbijom, Crnom Gorom i novog interkonektora sa Slovenijom, te time u potpunosti osigurati, kako navode, "stabilnu opskrbu hrvatskog tržišta plina i postati transportni koridor od sjevera prema jugu i istoka prema zapadu.".

Zamišljen je i nastavak provedbe plana razvoja plinskog transportnog sustava Republike Hrvatske posebno u Lici i Dalmaciji, te izgradnja regionalnog plinovoda Kutina - Dobrovac i Kukuljanovo – Omišalj. Potom izgradnja hidroelektrane Senj i Kosinj koje su planirane kao akumulacijske elektrane koje će omogućiti stvaranje energetskih uvjeta u mreži za priključenje i regulaciju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora.

"Sve naše hidroelektrane osposobit ćemo za rad u vršnom režimu proizvodnje pri čemu planiramo revitalizirati sve postojeće hidroelektrane. Revitalizacija hidroelektrana pokreće hrvatsko gospodarstvo koje može samostalno izvesti 70 do 90% potrebnih radova koristeći domaću hrvatsku industriju u isporuci opreme za revitalizaciju.". Također, u planu je dovršetak hidroelektrane Dubrovnik 2, a pripremila bi se i izgradnja HE Vinodol 2 kao crpne, reverzibilne elektrane nužne za izgradnju regulacijskih mehanizama u elektroenergetskom sustavu.

HDZ je najavio i izgradnju Bloka C termoelektrane Sisak koja će od 2013. godine, prema planu, proizvoditi oko 1,5 TWh godišnje. Dovršili bi i revitalizaciju HE Zakučac, te započeli izgradnju HE Ombla i gradnju zamjenskog Bloka C termoelektrane Plomin.

"Projekt izgradnje hidroelektrane na Savi već je pokrenut kao multidisciplinarni i višenamjenski projekt. Projekt je regionalnog karaktera zbog regulacije toka rijeke Save sa Slovenijom. Projekt obuhvaća izgradnju HE Podsused, HE Prečko, HE Zagreb i HE Drenje."

Za poticanje izgradnje crpnih elektrana HDZ bi uveo i novu poticajnu tarifnu kategoriju za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora.

Program HDZ-a nije jednoznačno odredio rješavanje problematike obnovljivih izvora energije ali su naveli kako planiraju daljnji razvoj takvih projekata. U tom smislu navode: "Time ćemo omogućiti energetsku samodostatnost prvenstveno hrvatskih otoka, a posebno kombinaciju fotonaponskih elektrana s crpnim, reverzibilnim hidroelektranama i elektranama na drvnu biomasu."

Prvenstveno za otoke, ali i za cijelu Hrvatsku, HDZ priprema razvoj malih distribuiranih obnovljivih elektrana (solarne, vodikove gorive ćelije) te priključenje istih u HEP-ov distribucijski sustav.

HDZ najveću moguću važnost u svojem programu pridaje tzv. Zelenom razvoju Hrvatske. S tim u skladu donijeli bi posebni Zakon o obnovljivim izvorima energije, te bi i financijski posebno poticali proizvodnju energije iz obnovljivih izvora poput vjetra, vodne energije, biogoriva i sunca.

Kao zaključak o temi obnovljivih izvora energije naveli su: "U sljedećem mandatnom razdoblju ćemo kroz poticajni zakonodavni okvir omogućiti izgradnju 400 MW novih proizvodnih kapaciteta u sustavu obnovljivih izvora energije."

Posebno su istaknuli ukidanje Zakona o privatizaciji HEP-a početkom 2010. godine. Navedeno se odnosi na omogućavanje ulaska domaćih i stranih investitora u sektor energetike, ali po principu nove izgradnje, a ne prodaje postojećih infrastrukturnih energetskih objekata i kompanija.

Održivi razvitak Republike Hrvatske moguć je jedino uz učinkovitu zaštitu i očuvanje prostora i okoliša.

"Ciljevi zaštite okoliša su očuvanje i održivo korištenje prirodnih resursa, unapređivanje upravljanja okolišem, integracija okoliša u druge sektore (turizam, energetiku, industriju, poljoprivredu, šumarstvo, rudarstvo i prostor), uspostava cjelovitog sustava praćenja stanja okoliša i uključivanje javnosti u procese donošenja odluka o okolišu", navode u HDZ-ovom programu.

"Stoga će Hrvatska demokratska zajednica, ako dođe na vlast, usmjeriti razvoj države prema "zelenom gospodarstvu" pokretanjem proizvodnje i investicijskog ciklusa u Hrvatskoj uglavnom utemeljenog na programima i zahtjevima zaštite okoliša", stoji u potprogramu pod nazivom "Zeleni razvoj Hrvatske".

Program "Zeleni razvoj Hrvatske" je program, kako ističu, razvoja proizvodnje i zapošljavanja koji podrazumijeva ulaganja u izgradnju sustava gospodarenja otpadom, u zaštitu voda, u obnovljive izvore energije, zeleni promet, u ekološku poljoprivredu, u šumarstvo, održivi turizam, kao i energetski učinkovitu gradnju. Provedba ovog Programa zamišljena je u suradnji s nadležnim ministarstvima te ostalim institucijama.

Programom je predviđeno da velika ulaganja iz EU fondova u zaštitu okoliša ujedno budu ulaganja u tehnološki razvoj, unapređenje proizvodnje, povećanje zapošljavanja i konkurentnosti hrvatskog gospodarstva. Kako ističu, program "Zelenog razvoja Hrvatske" dao bi posebni značaj znanstveno-razvojnim istraživanjima i transferu tehnologija i jamčio bi konkurentnost hrvatskog gospodarstva na europskoj i svjetskoj razini.

"Proteklih godina napravili smo velike pomake, modernizirali zakonodavstvo, uspostavili informacijski sustav u zaštiti okoliša, te pojačali uključenost javnosti i nevladinih udruga u zaštitu okoliša. Pored novih propisa vezanih uz gospodarenje otpadom, u potpunosti je zabranjena uporaba tvari koje oštećuju ozonski sloj, započeli su intenzivni radovi na obradi otpadnih voda i izgradnji kanalizacijskih sustava, a poseban napredak napravljen je u upravljanju posebnim kategorijama otpada."

"Naš najveći izazov ostaje daljnje poboljšanje sustava gospodarenja otpadom. Dovršit ćemo izgradnju tri započeta županijska centra za gospodarenje otpadom te započeti i do 2018. izgradit ćemo još trinaest novih županijskih i regionalnih centara za gospodarenje otpadom ukupne vrijednosti od oko 800 milijuna eura (od čega oko 500 milijuna iz EU fondova). Sanirat ćemo i zatvoriti sva postojeća i ilegalna odlagališta otpada u Republici Hrvatskoj do kraja 2018. godine."

Bitna pretpostavka za održivi razvitak prostora Republike Hrvatske je kvalitetan sustav prostornog uređenja. Zakonom o prostornom uređenju i gradnji propisana su pravila uređenja prostora s intencijom njegove zaštite i održivog gospodarenja, a osobito su propisane mjere kontrole i očuvanja obalnog i otočnog područja od neprimjerene izgradnje.

HDZ se pozvao na donošenje prostornih planova županija, gradova i općina, te prostornih planova područja posebnih obilježja (nacionalni parkovi, parkovi prirode i druga). Za sljedeći mandat najavili su izradu nove Strategije prostornog razvoja i Programa prostornog uređenja Republike Hrvatske. U programu su naveli kako će izraditi i novi Akcijski plan za zaštitu Jadranskog mora, priobalja i otoka kako bi dodatno ojačali održivo gospodarenje, očuvanje morskih eko-sustava od svih izvora onečišćenja i potaknuli razvoj gospodarskih djelatnosti, osobito turizma na ekološki održiv način.

Programom su na sveobuhvatan način popisane sve predviđene investicije koje HDZ, ako dođe na vlast, namjerava realizirati. Propagiranjem programa "Zeleni razvoj Hrvatske" je vidljivo pridavanje važnosti obnovljivim izvorima energije, ali nije jednoznačno određeno hoće li se i na koji način riješiti mnogi zakonodavni i proceduralni problemi vezani uz primjerice stjecanje statusa povlaštenog proizvođača električne energije iz obnovljivih izvora energije, povećanje kvote primjerice solarne energije u ukupnoj kvoti obnovljivih izvora energije gdje se takva proizvodnja potiče i slično. Planovi oko primarnih izvora energije, točnije izgradnje skladišnih kapaciteta za obvezne zalihe nafte i naftnih derivata i druge teme nisu "inovacija" političkog programa već su posljedica ispunjenja zakonodavnih obveza iz pretpristupnog procesa Hrvatske Europskoj uniji. Zanimljivo je kako u programu ni jednom riječju nije spomenuta nuklearna energija, točnije planovi za nove nuklearne kapacitete. Vama dragi čitatelji ostavljamo da procjenite kvalitetu ovog programa i ocjenite buduće stanje energetike ako HDZ dođe na vlast.

Autor: © Portal croenergo.eu (T.M.) / CROENERGO MEDIA

Energetska obećanja Kukuriku koalicije



Hrvatski Centar Obnovljivih Izvora Energije

prenosi

Energetska obećanja Kukuriku koalicije

Zagreb, 19. studenog 2011. (KOLUMNA) - Pomno sâm analizirao svaku činjenicu Plana21 i izgovorenu riječ Kukuriku koalicije ne bi li dobio potpuni odgovor na pitanje - što će biti s energetikom ako Kukuriku koalicija dođe na vlast? Ovdje nije riječ o proklamiranju političke stranke već sveobuhvatnoj analizi programskog plana.

Kukuriku koalicija neće podržati izgradnju nove nuklearne elektrane, poboljšati će korištenje obnovljivih izvora energije, a dotaknuo sâm se i tema poput prodaje HEP-a, TE Ploče, TE Plomin, HE Ombla i drugih. Kako i što planiraju, ako dođu na vlast, pogledajte u nastavku.

Zakon o obnovljivim izvorima energije otvoriti će investicijsko tržište

Daljnji razvoj obnovljivih izvora energije (OIE), udio OIE u ukupnoj energetskoj bilanci, izrazita "birokratska" procedura stjecanja statusa povlaštenog proizvođača električne energije, subvencioniranje investicija u OIE, subvencioniranje ugradnje solarnih kolektora i fotonaponskih ćelija na privatnim stambenim objektima, rekonstrukcija prijenosne i distribucijske mreže za priključenje planiranih kapaciteta OIE, omjer podrške OIE na temelju vrste izvora, uvjetovanje korištenja povlaštene otkupne cijene električne energije proizvedene iz OIE minimalnim udjelom domaće isporuke i radova, poticanje razvoja elektrana na biomasu, otpad i bioplin, implementacija solarnih kolektora na novosagrađene i postojeće objekte i otkupna cijena za proizvodnju električne energije iz OIE samo su neki od ključnih izazova iz domene obnovljivih izvora energije s kojima će se buduća vlast susresti. Istražio sâm koje odgovore na sva ova pitanja daje Kukuriku koalicija te koje će zakonske odredbe biti promijenjene ako dođu na vlast.

Ova koalicija temi obnovljivih izvora energije pristupila je najavom radikalnih promjena. U prvom planu nalazi se izmjena Strategije energetskog razvitka Hrvatske. U tom smislu istaknuli su: "Umjesto centralističkog pristupa i forsiranja mega energetskih projekata Kukuriku koalicija se zalaže za decentralizaciju i regionalizaciju energetike uz pomoć većeg broja manjih OIE projekata. Umjesto energetske rastrošnosti energetska učinkovitost i ušteda energije. Povećanje OIE u energetskoj strategiji do 2020. umjesto predviđenih 84 PJ na 120 PJ, umjesto 35% udjela OIE u potrošnji električne energije, uključivo velike hidroelektrane, na 50%.".

Osim izmjene Strategije, Kukuriku koalicija najavila je donošenje kvalitetnog Zakona o OIE. Naime, trenutno postoji niz zakona poput Zakona o energiji, Zakona o tržištu električnom energijom, Zakona o tržištu prirodnim plinom, Zakonom o toplinskoj energiji i podzakonskih propisa (pravilnika i uredbi) kojima su regulirani OIE što usporava i otežava implementaciju istih. Zbog nepostojanja jedinstvenog Zakona o OIE, investitori se suočavaju s čitavim nizom ograničenja proizašlih iz važećih energetskih zakona. Ovakvo stanje rezultiralo je slabom primjenom OIE te se njihova primjena svodi na rijetke i sporadične primjere. Veća financijska potpora novim tehnologijama, odnosno financiranje razvoja u domaćim tvrtkama kao odgovor na doprinos razvoju nacionalnog, a ne stranog gospodarstva čini se logičnim sastavnim dijelom najavljenog Zakona o OIE.

Kukuriku koalicija svoje je težište u energetici stavila na implementaciji Trećeg EU energetskog paketa što posebno uključuje izdvajanje prijenosa i distribucije iz HEP-a u posebne tvrtke u 100% državnom vlasništvu bez mogućnosti privatizacije. Istaknuto je i jačanje uloge neovisne regulatorne agencije HERA-e te postepena liberalizacija tržišta električne energije, odnosno kada se steknu ekonomsko-socijalni uvjeti za isto.

Ovdje je važno istaknuti još jedan veliki problem realizacije OIE koje se odnosi na tzv. "kartu OIE Hrvatske". Projekti OIE nisu ucrtani u prostorne planove (PP) županija te gradova i općina čime se otežava njihova implementacija. Takva bi karta skratila postupke ishođenja lokacijskih i građevinskih dozvola, privukla investitore i smanjila "birokratske" prepreke. Nužno je da država ima strateški pristup OIE jer se u suprotnom mogu događati nelogični i neracionalni projekti poput velikih elektrana na biomasu u područjima u kojima tog energenta nema u blizini.

Posebnu sâm pažnju obratio na planove o kvoti solarne energije u ukupnoj kvoti za poticanje OIE. Koalicija namjerava, osim promjene Strategije energetskog razvoja, povećati navedenu kvotu. U tom su smislu istaknuli: "Slijedit ćemo tehnološke trendove koji se primjenjuju u EU. Nakon procjene ukupnog energetskog potencijala za fotonaponske elektrane odredit će se godišnja kvota koja će se izgraditi i priključiti na elektroenergetski sustav. Kvota će se odrediti na temelju godišnjih sredstava prikupljenim za poticanje OIE, a možemo pretpostaviti da će se ta kvota iz godine u godinu povećavati zbog pada cijena tehnologije što predviđaju sve relevantne institucije u EU i svijetu."

Za vjerovati je kako će donošenje Zakona o obnovljivim izvorima energije te promjena podzakonskih propisa (Pravilnik o korištenju OIE i kogeneracije i Tarifni sustav za poticanje OIE i kogeneracije) znatno pojednostaviti, ubrzati i olakšati proceduru stjecanja statusa povlaštenog proizvođača električne energije, odnosno realizaciju ovakvih projekata. Temelj za izradu ovih dokumenata biti će njemačko zakonodavstvo i praksa. Strategija energetskog razvoja s izrazitom komponentom OIE ne temelji se samo na ekološkim ili energetskim, veći i na ekonomsko-socijalnim razlozima. Zaključujemo kako kratkoročna i dugoročna korist za nacionalno gospodarstvo ne proizlazi isključivo iz integracije OIE u elektroenergetski sustav već i iz aspekta rasta građevinske, metaloprerađivačke i brodograđevne industrije i rasta broja zaposlenih. Najavljeni Zakon o OIE predviđa i rješavanje problema ugradnje solarnih kolektora i fotonaponskih ćelija na privatnim stambenim objektima čime će se olakšati procedura priključenja na elektroenergetsku mrežu radi prodaje vlastito proizvedene električne energije. Osim toga, u planu je uvođenje obveze postavljanja solarnih kolektora na novosagrađene javne i sve druge objekte dok se u sljedećem koraku takva obveza planira proširiti i na već sagrađene objekte i u ovisnosti o ekonomskim mogućnostima sustava.

Rekonstrukcija prijenosne i distribucijske mreže za priključenje planiranih kapaciteta OIE od velike je važnosti za nacionalni energetski sustav. U tom smislu koalicija je istaknula: "Kukuriku koalicija planira financirati spomenutu rekonstrukciju i izgradnju uz pomoć sredstava kohezijskih i strukturnih fondova EU, kredita Europske investicijske banke te Europske banke za restrukturiranje i razvoj. Spomenute banke imaju namjenske kredite s niskim kamatama za svrhu pojačanja mreže te realizaciju projekata OIE."

Upitani o planovima poticanja obnovljivih izvora energije na temelju vrste izvora istaknuli su kako planiraju ravnomjerno i uravnoteženo poticati sve oblike OIE u ovisnosti s njihovom regionalnom logikom i dostupnošću, a s aspekta novih radnih mjesta kako glavno težište ne treba dati samo hidro projektima već i svim drugim oblicima OIE. U smislu zaštite domaćih proizvođača opreme za potrebe realizacije projekata OIE istaknuli su kako direktive Europske unije o tržišnom natjecanju na dopuštaju da država kroz subvencije potiče domaću proizvodnju opreme kroz povlaštenu cijenu električne energije dobivene iz OIE.

Kukuriku koalicija dala je i pozitivni odgovor na uvođenje prigušenja otkupnih cijena za proizvodnju električne energije iz OIE sukladno kretanju cijena na investicijskom tržištu određene tehnologije što proizlazi iz činjenice kako su otkupne cijene 2011. godine porasle za 13% u odnosu na 2007. godinu unatoč padu cijena tehnologija radi ne samo tehnološkog napretka već i povećane potražnje.

Zaključujemo kako je težište i olakšani razvoj obnovljivih izvora energije u Hrvatskoj, sa stajališta Kukuriku koalicije, u izmjeni Strategije energetskog razvitka, donošenju Zakona o obnovljivim izvorima energije, implementaciji Trećeg energetskog paketa i izradi karte obnovljivih izvora energije Republike Hrvatske. Ako će Zakon o obnovljivim izvorima energije na pravi način objediniti sve dosadašnje zakonske propise i u konačnici pojednostaviti proceduru razvoja ovih projekata, mišljenja sam kako će Hrvatska postati potpuno i otvoreno eko-energetsko tržište.

Nema zatvaranja NE Krško, ali nema i novih nuklearki

Njemačke studije pokazale su da je u krugu od 50 kilometara oko svake nuklearne elektrane znatno povećano oboljenje od leukemije kod djece i mladih. U primjeru NE Krško javnosti je manje poznat smrtni slučaj radnika uzrokovan izlaganju visokim dozama radijacije i ozbiljan incident iz 2008. godine. Paralelno sa zakonskom odlukom njemačke vlade o postupnom odricanju nuklearne energije čemu se prije nekoliko dana pridružila i Belgija, Slovenci tajno planiraju proširenje - izgradnju novog bloka NE Krško. Kukuriku koalicija ne planira gradnju novih nuklearnih elektrana u Hrvatskoj, ali se ne odriče Krškog iako postoje sumnje u njezinu potpunu sigurnosnu i ekološku ispravnost.

"U Kukuriku koaliciji ne planiramo graditi novu nuklearku kako zbog ekoloških, tako i zbog ekonomskih razloga, ali isto tako ne planiramo tražiti zatvaranje NE Krško prije isteka životnog vijeka elektrane koja se, naglašavamo, nalazi u zajedničkom vlasništvu Republike Slovenije i Republike Hrvatske. Prema informacijama s kojima raspolažemo za to ne postoji zakonsko uporište jer je NE Krško u svim dosadašnjim inspekcijskim pregledima i kontrolama zadovoljavala sve sigurnosne i ekološke standarde.", stoji u odgovoru Kukuriku koalicije. Tome su dodali kako bi zatvaranje NE Krško dovelo do teške situacije hrvatskog elektroenergetskog sustava koji je već sada opterećen nedovoljnom domaćom proizvodnjom električne energije, a zadovoljavanje energetskih potreba je, ističu, osnovni preduvjet za "bilo kakav gospodarski oporavak zemlje".

Prema tvrdnjama energetskih stručnjaka, nuklearna energija u Hrvatskoj je upitna, osim iz sigurnosnih i razloga zaštite okoliša, zdravlja ljudi i životinja i zbog tehničko-ekonomskih razloga. Naime, zbog relativno malog hrvatskog elektroenergetskog sustava, nije optimalno graditi elektrane ekonomski najisplativije veličine. Iskustva razvijenih zemalja pokazala su da ekonomska isplativost ne ovisi o broju elektrana koji će se graditi u sustavu. Za nacionalnu ekonomiju je isplativo ulaziti u nuklearni program (radi visoke cijene sigurnosti, obrazovanja, monitoringa, rukovanja radioaktivnim materijalom i otpadom) tek kada se predviđa instalacija oko 10000 MW, dakle nekoliko puta više od sadašnjeg hrvatskog elektroenergetskog sustava. Osim toga, nuklearna energija otvara relativno mali broj visoko kvalitetnih radnih mjesta i izuzetno je kapitalno intenzivna. Troškovi gradnje NE uvijek su 2 i više puta veći od predviđenih. U svijetu se trenutno gradi nekoliko nuklearnih elektrana (posebice Kina i Indija) pa je za dvadesetak, tridesetak godina moguća kriza dobave uranove rudače kao energenta. Osim toga, država treba insistirati na tome da investitor mora nužno predvidjeti financiranje cjelokupnog životnog ciklusa elektrane, čime bi u sadašnjim uvjetima takva elektrana bila neisplativa.

Da ne biste pomislili kako sâm glavno težište dao samo na pitanja obnovljivih izvora energije i nuklearne energije, istražio sâm i njihove planove o ukapljenom naftnom plinu, primarnim izvorima energije i načinima smanjenja nacionalne ovisnosti o istima, rješenjima za smanjenje gubitaka električne energije u distribucijskim mrežama te konačno prodaji HEP-a i izgradnji HE Ombla, TE Plomin i TE Ploče.

Od UNP/LPG-a prihvatljiviji je bioplin

Ukapljeni naftni plin (UNP/LPG), suprotno rasprostranjenom vjerovanju, nije ekološki prihvatljiv energent jer emitira veće količine stakleničkih plinova od benzina novije generacije. Do korištenja UNP-a kao pogonskog plina za cestovna vozila došlo je jer se radilo u plinu koji nastaje kao nusprodukt rafiniranja nafte u proizvodnji cestovnih goriva, pa su industrije nafte u prodaji ovog goriva pronašle svoj interes. Upitani od strane građana o većoj eksploataciji i korištenju UNP-a kratko su istaknuli: "Korištenje UNP-a treba razlikovati od korištenja bioplina ili prirodnog komprimiranog plina kao ekološki prihvatljivijih goriva."

Primarni izvori energije: Što učiniti kako bi se smanjila ovisnost?

Kriza na naftnom i plinskom tržištu dovodi do tektonskih potresa nacionalnih ekonomija jer su plin i nafta najčešći oblici primarne energije. Zbog toga je potreba za promjenom primarnih energetskih izvora u bliskoj budućnosti najveća dilema globalne energetske sigurnosti, pa tako i hrvatske energetske sigurnosti. Najvažnije mjere za jačanje energetske sigurnosti su: smanjenje ovisnosti o samo jednom izvoru uvezene energije, povećanje broja dobavljača, iskorištavanje domaćih fosilnih izvora energije ili pak obnovljivih izvora energije te smanjenje ukupnih zahtjeva za energijom uvođenjem različitih mjera štednje i učinkovite potrošnje energije. Kukuriku koalicija planira smanjivati ovisnost Hrvatske o nafti i plinu kroz povećanje korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnji električne i toplinske energije, ali i u smislu povećanja udio biogoriva u prometu. U tom smislu izjavili su sljedeće: "To planiramo postići izmjenom Energetske strategije RH, donošenjem Zakona o obnovljivim izvorima energije, donošenjem Karte OIE Hrvatske te implementacijom Trećeg EU energetskog paketa.".

Smanjenje gubitaka električne energije u distribucijskim mrežama

U Europskoj uniji gubici u električnim mrežama i vlastita potrošnja električne energije u elektranama toliki su da se za njihovo godišnje namirenje mora utrošti električna energija srazmjerna proizvodnji električne energije u Njemačkoj. Kada bi se u Europi gubici pokrivali samo iz njemačke proizvodnje, čitava godišnja proizvodnja išla bi na pokriće tih gubitaka! Za svijet u cjelini, trebala bi proizvodnja čitave Europske unije, da pokrije gubitke u svim svjetskim mrežama i vlastitu potrošnju svih svjetskih elektrana. To je nepovoljno, ali neizbježno, svojstvo električnih mreža i elektrana. Po pitanju te problematike istaknuli su sljedeće: "Hrvatski prijenos električne energije u smislu gubitaka energije ima približne gubitke onima u EU. Gubitke u distribucijskim mrežama ćemo smanjiti izgradnjom distribuirane proizvodnje električne energije i primjenom tehnologije naprednih elektroenergetskih mreža (SMART GRID)."

Prodaja HEP-a te pitanje HE Ombla, TE Plomin i TE Ploče

Kukuriku koalicija ne planira prodaju HEP-a, ali planira izdvojiti prijenos i distribuciju iz HEP-a u tvrtku u 100% vlasništvu države bez mogućnosti privatizacije jer se ovdje radi o 'prirodnom' državnom monopolu. "Smatramo da upravo obnovljivi izvori energije (OIE) pružaju velike prilike za gospodarski oporavak Hrvatske jer u realizaciji OIE projekata naša industrija ima veliku priliku za veću aktivaciju i sudjelovanje, znatno veću no prilikom realizacije tradicionalnih elektroenergetskih projekata. Osim koristi za okoliš te veće energetske samodostatnosti države, OIE imaju veliki ekonomski potencijal upravo zbog angažmana domaće industrije, znanja i tehnologije, ali i veliki socijalni potencijal jer dovode do zapošljavanja većeg broja ljudi. O svim ovim pozitivnim efektima OIE za razvoj države i društva u cjelini već smo govorili mnogo puta i upravu su zbog toga OIE u samoj 'špici' gospodarskog programa koalicije. U Kukuriku koaliciji računamo i na aktivno uključivanje HEP-a u projekte 'zelene energetike' te da HEP bude jedan od predvodnika gospodarskog oporavka države.", detaljno objašnjavaju.

Na goruće pitanje izgradnje HE Ombla odgovorili su sljedeće: "Naglašavamo da su studija ekonomske isplativosti, kao i studija utjecaja na okoliš za ovaj projekt nedavno pokazale da projekt nije ni ekonomski racionalan, a ni ekološki prihvatljiv. Nedavne najave HDZ-ovih dužnosnika o prodaji tzv. tehničke vode iz HE Ombla arapskim zemljama tumačimo kao želju vladajućih stranaka da projekt HE Omble pokažu ekonomski isplativim. Stranke Kukuriku koalicije ne podržavaju projekte koji su upitni iz ekonomskih i ekoloških stajališta.".

Nedavno je Kukuriku koaliciji postavljeno pitanje je li podržavaju ugljen kao energent u budućoj TE Plomin blok 3 i hoće li, ako preuzmu vlast, veću pažnju dati plinu. O ovoj temi detaljno su se izjasnili istaknuvši: "Kukuriku koalicija zbog diverzifikacije energetskih izvora planira realizirati jednu TE na ugljen. Postoji mogućnost da će lokacija takve TE biti upravo Plomin. Naglašavamo da važnijim od energenta buduće TE na ugljen smatramo tehnologiju koja će se koristiti u toj elektrani. Kukuriku koalicija podržava modernizaciju postojećih termoelektrana, ali na način podizanja standarda zaštite okoliša. Aktualnom studijom utjecaja na okoliš za TE Plomin 3 se, prema informacijama s kojima raspolažemo, predviđa korištenje zastarjele tehnologije sagorijevanja ugljena, koja je za investitora jeftinija, ali je štetna za okoliš te zdravlje ljudi i životinja. S obzirom na činjenicu da Hrvatska 2013. godine ulazi u ETS sustav (trgovina emisijama CO2) cijena struje proizvedena ovako zastarjelom tehnologijom izjednačit će se sa cijenom struje iz plina, uz znatno gore posljedice po okoliš. Zbog toga, ukoliko investitor insistira na ugljenu kao energentu, nužno je studijom utjecaja na okoliš obvezati investitora na ugradnju okolišno prihvatljivijih tehnologija ugljena poput IGCC-a (Integrated Gasification Combined Cycle), odnosno tehnologije kombiniranog procesa s integriranim uplinjavanjem kojom se ugljen pretvara u sintetski plin iz kojeg se odstranjuju nečistoće prije izgaranja te se sve štetne emisije nastoji pretvoriti u koristan nusprodukt. Kod IGCC-a se toplina iz primarnog izgaranja odvodi u generator pare, što rezultira i većom učinkovitošću u odnosu na konvencionalne termoelektrane na ugljen."

Nedavna izjava Branka Grčića, ekonomskog stratega Kukuriku koalicije, kojom je najavio izgradnju TE u Pločama izazvala je burnu reakciju u medijima. Tom prigodom izjavili su sljedeće: "Plan21 je otvoreni program što znači da Kukuriku koalicija prezentira građanima i građankama Hrvatske okvirna rješenja u 21. području u nadi da ćemo kroz dijalog doći do boljih rješenja. Došlo je dosta primjedbi na segment programa koji se tiče energetskih projekata pa će Plan21 zasigurno biti korigiran u ovom dijelu. U Kukuriku koaliciji planiramo realizaciju dvije TE na plin u Dalmaciji jer se dolaskom plinovoda stvaraju mogućnosti za realizaciju takvih projekata. Jedna od spomenutih elektrana mogla bi se graditi u blizini Splita, a druga u blizini Sinja jer su te lokacije optimalnije zbog plinovoda, no što su Ploče. Kukuriku koalicija ne planira graditi TE na ugljen u Pločama.".

Je li puna podrška obnovljivim izvorima energije ključni energetski aspekt za sve nas?

U ovoj opširnoj kolumni analizirao sâm gotovo cjelovitu strategiju energetskog razvoja, zamišljenu od strane energetskih stručnjaka i stratega Kukuriku koalicije. Posebnu sâm pažnju obratio na obnovljive izvore energije obzirom na izrazitu kompleksnost razvoja tih projekata u Hrvatskoj pa se logičnim smatra što se energetska strategija ove koalicije bazira na tom aspektu. Izrazita podrška obnovljivim izvorima energije, ne pridavanje važnosti nuklearnoj energiji i djelomično pridavanje važnosti fosilnoj energiji znatan su iskorak u jačanju nacionalnog gospodarstva i konkurentnosti, razbijanju predrasuda o važnosti obnovljivih izvora energije, temeljitom dokazivanju buduće cjenovne nekonkurentnosti nuklearne energije i otvaranju nacionalnog eko-tržišta. Sve ovo, neovisno o vlasti koja će biti aktualna u narednom periodu, treba biti težištem budućeg gospodarskog razvoja u cijelosti. Obnovljivi izvori energije definitivno će preuzeti značajnu ulogu na energetskoj sceni dok će nuklearna i fosilna energija biti sve manje zastupljeni.

Nafte i plina ima sve manje, Njemačka i Belgija svoje nuklearne elektrane ne gase isključivo radi opće sigurnosti već razloga nezaustavljivog rasta cijene urana na svjetskim tržištima... Nije li puna podrška obnovljivim izvorima energije ključni energetski aspekt za sve nas?


Autor: © Portal croenergo.eu (T.M.) / CROENERGO MEDIA

CCRES Project : Giving to Your Community




CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES ( CCRES )



Project Giving to Your Community


At Project ENERGY EFFICIENCY COALITION and CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES, we believe that giving turns ordinary money into change, a change for the better.
That's why we ask each of our CCRES partner to think about what they can do in their community to give.
Whether it's volunteering for a community event, helping out a neighbor in need, or making a donation, the act itself doesn't matter. Even the smallest act of giving can spark change.

As Project EEC and CCRES continues giving, we urge you to do the same. Ask yourself the question:

What can you do?

Here are a few ideas to get you started:

Offer your skills.
Consider offering your skills rather than goods. Help an elderly neighbor with household fixes, offer to repaint a community playground, rake leaves or mow the lawn of a neighbor who is unable to do it. Often these skills are needed just as much, if not more than money or goods.
Give to Charity.
It doesn't have to be about money.

Volunteer.
Get matched for volunteer activities in your community at : CCRES
check out for many well-known organizations.
Visit a nursing home.
Take some of your free time and visit a nursing home. Read a book with an elderly person, talk about topics in the news, play cards and bring a little joy into both of your lives. You will probably come out with a new friend!

Help a school in your community.
Offer to help distribute school lunches, check or grade papers for teachers, help during recess, or manage school activity functions.

Clean up your community.
Participate in a local environmental clean-up day or start your own with family and friends. Go to your local parks, beaches, or hiking trails and pick up litter.

Send Holiday mail for Croatian heroes.
During the holiday season you can send a card to a Croatian soldier through the partnership between CCRES and HVIDRA.

Volunteer at a church.
Offer to help with the day care, cleaning the church, bringing fresh flowers for the services, or offer to do office work at the church administration office.
Donate clothing.
Are your clothes too tight, too loose, tags still on something you never wore? Give it away. You can stop by your local RED CROSS or KARITAS , and many communities have drop-off boxes where you can leave your donated goods.
Give a new Toys .Donate a brand new toy to your local children nursery to help bring joy to a child in need. Contact your children nursery to learn how you can donate.

Give to a local food bank.
You can donate a few of the canned goods you currently have in your pantry. With the recent economic crisis, food banks aren't being given as much from donors and more people are needing to be served. Contact your local food bank today to find out how you can donate or visit solarserdar.blogspot.com.

Donate books.
If you have books that have not been read in over a year, chances are you are not going to ever read them again. Give them away! Donate your used books to libraries, schools, or shelters so someone else can enjoy them like you once did.
Making a Donation to the CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY CENTER (CCRES)
Without generous private donations the CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES would be unable to continue the valuable work it does in bringing objective information to an often overheated debate.


Making a donation is simple: a cheque payable to CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES can be posted to the following address:


CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES

Medarska 24,

10 000 ,Zagreb,

CROATIA


or on

CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES

BANK ACCOUNT 2484008-1105745975

IBAN HR0324840081105745975

SWIFT RZBHHR2X

More info at: solarserdar@gmail.com

THANK YOU


CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES ( CCRES )

Thursday, November 17, 2011

Solar Panels for Caravans & Motorhomes



Solar Panels for Caravans & Motorhomes

Solar panels for caravans and motorhomes are fast becoming the de facto replacement for expensive, environmentally unfriendly generators. Despite caravan solar panels being available for some years, historically, electricicty has been stored in a deep cycle leisure battery (or bank of batteries), being charged whilst the motorhome engine is running, by using a diesel generator or by plugging into the mains at home or in a caravan park. With energy costs rising to all time highs and wider awareness of the environmental impact of power generation, many people are turning to solar panels to power their recreational vehicles.

Solar panels offer a cost-effective and efficient solution to the power problem for caravan and motorhome owners, but the solar industry has often 'over-sold' solar energy as a panacea, as a solution to every problem. Unfortunately, whilst caravan solar panels are a great energy resource, they do have some limitations and it is very important that we use the right products for the job. We also need to accept that we may not be able to power every electrical device at all times with only solar power. So long as we are realistic about what we can and can't do, solar panels are simple to install and offer a raft of benefits.

So, you've decided that you would like to buy motorhome or caravan solar panels...what next? The first thing to do is to work out what size panel(s) you need. To do this, we need to add up all of the electricity we will probably use over a 24-hour period. Typically, solar panels for motorhomes need to produce 1.5-2.0kWh

5 cycles of kettle

140W
(11.7Ah*)

Water pump & heater

900Wh
(75Ah*)

Miscellaneous

100Wh
(8.3Ah*)

TV for 2-hours

50W
(4.2Ah*)

Microwave (15-mins)

400Wh
(33.3Ah*)

Lighting for 4-hours

160W
(13.2Ah*)

TOTAL usage 1750Wh (146Ah*)


*all amp figures are approximate as they are calculated at 12V DC

Using this information, we can work out how large a caravan solar energy system we would like to install. One very important thing to remember is that solar panels DO NOT produce their maximum output all of the time; light intensity changes constantly and we are 'blessed' with the British weather. Many of our competitors are happy to sell systems based on a solar panel producing its maximum power rating all year, all day - if this is true, you are most definitely not living in the UK! In winter, we can only expect the best solar panels to produce a maximum of 70% power for 5-hours a day, whereas in summer it is possible to get the maximum for 8-hours. This means that a 200W solar system can be expected to generate 700Wh in winter and 1600Wh in summer.

If installing a solar system to meet all your energy needs is unviable, then it is still better to fit something rather than nothing. In truth, we should also take a closer look at our energy usage and try to reduce it - every 1kWh of electricity we produce in the UK produces about 1kg of carbon dioxide. Even if our solar system does not supply everything we need, it will significantly lengthen the time between recharging the batteries as well as significantly increase their operating life.

For solar panels on caravans and motorhomes, we always recommend glass-fronted monocrystalline type. They offer maximum power generation and lowest cost. # Our exclusive monocrystalline caravan solar panels are constructed using advanced solar cells which are uniquely connect on the underside, leaving the front free from obstruction as well as being more aesthetically pleasing. Our panels also have a special backing material which reflect light back into the solar cell. The result is a solar panel that is up to 50% more effectient than cheaper panels, meaning a much smaller panel producing the same amount of energy. They also perform far better in low light conditions and are significantly less affected by high temperatures.

The solar panels need to be connected to a charge controller which, in turn, controls the battery charge voltage and prevents any damage to them. For 90% of all installations, a mid-range controller (such as Steca or Fox) is perfectly adequate and cost-effective. For larger installations, or where energy production is absolutely vital, we may choose an MPPT controller, which is more efficient, but significantly more expensive. Motorhomes typically have two batteries (battery banks); one for the starter motor and one as general energy storage. We recommend using a 'dual system' charge controller and that 5-10% of the charge is used to maintain the starter battery, with the remainder charging the main battery bank. For caravan solar panel systems, this split charge is often unnecessary and so we can use a more cost-effective controller.


Installation of the solar panels is very straightforward and only a little DIY knowledge is required. Some caravan / motorhome companies insist that mounting panels directly to the roof material is OK, but we recommend using mouting brackets. Spoiler mounts or corner mounts raise the panel 5-10mm from the surface which allows air to flow around the cells, keeping them cooler and maintaining maximum performance. The easiest way to mount panels on a caravan or motorhome is to use Sikaflex to fix polycarbonate or metal mounts to the vehicle and then screw the panel into the mounts. There are many mounting solutions on the market, although we only supply and sell mounts that have been approved by TUV in Germany for use up to 130km/h.

In short, solar energy for caravans and motorhomes is a useful and desirable solution to power problems - we just need to be realistic in our expectations. It may seem a little complex at first and this is why we are committed to providing the best advice to anyone who needs it. Our CCRES section contains a lot of useful information and you can get in touch with any of our team if you would like to ask any questions.

More info at: solarserdar@gmail.com

CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES (CCRES)

Wednesday, November 16, 2011

Rio+20 UN Conference on Sustainable Development




CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES


promotes

Rio+20 UN Conference on Sustainable Development

From China to Barbados, Brazil to South Africa, countries are developing Green Economy strategies and activities to spur greater economic growth and jobs, environmental protection and equality.
In a statement issued on the release of UNEP's flagship report, Towards a Green Economy: Pathways to Sustainable Development and Poverty Eradication, UN Secretary General Ban Ki-moon said: "With the world looking ahead to the Rio+20 UN Conference on Sustainable Development in June 2012, the UNEP Green Economy report challenges the myth that there is a trade-off between the economy and the environment. With smart public policies, governments can grow their economies, generate decent employment and accelerate social progress in a way that keeps humanity's ecological footprint within the planet's carrying capacity."

Key Messages

The report, a result of a three-year global research effort involving hundreds of experts, underwent a three-month public review before being unveiled today. It confirms that an investment of two percent of global GDP across 10 key sectors is what is required to kick-start a shift from the current brown, polluting and inefficient economy to a green one.


  • The report estimates that such a transition would grow the global economy at around the same rate, if not higher, than those forecast, under current economic models.

    .

  • But without rising risks, shocks, scarcities and crises increasingly inherent in the existing, resource-depleting, high carbon 'brown' economy, says the study.

  • In addition to higher growth, an overall transition to a Green Economy would realize per capita incomes higher than under current economic models, while reducing the ecological footprint by nearly 50 per cent in 2050, as compared to business-as-usual.

  • The Green Economy Report acknowledges that in the short-term, job losses in some sectors - fisheries for example - are inevitable if they are to transition towards sustainability.
  • However, it adds that over time the number of "new and decent jobs created" in sectors - ranging from renewable energies to more sustainable agriculture - will, however, offset those lost from the former "brown economy".

    As a result, a growing number of countries are undertaking activities to accelerate this transition.

    At the China Council meeting this week, for example, the government's international advisory group is expected to put forward its own study for moving towards a Green Economy.

    China is the world's lead investor in renewable energy, overtaking Spain in 2009 and spending US$49 billion in 2010. Overall, China is committed to spending US$468 billion over the next five years, more than double the previous five years, on key industries, including renewable energy, clean technologies and waste management.

    "China considers the Green Economy to be a strategic choice in an increasingly resource constrained world, and we have made that choice in our development plans," said Mr. He Bingguang, Director General of the Department of Resource Conservation and Environmental Protection in China's National Development and Reform Commission.

    "We appreciate UNEP's contribution in promoting a global Green Economy transformation, which holds the potential for all countries to benefit," he added.

    Some countries, such as Barbados, Cambodia, Indonesia, the Republic of Korea and South Africa, already have national Green Economy plans that reflect the report's recommendations.

    Others such as Armenia, Azerbaijan, Egypt, Kenya, Jordan, Malaysia, Mexico, Nepal, Senegal and Ukraine are focusing on greening priority sectors, such as agriculture, renewable energy, tourism and clean technologies.

    Today in Rwanda, East African countries are meeting to explore how laws and regulatory frameworks can help drive a Green Economy at the national and regional level. Participants from Burundi, Kenya, Tanzania and Uganda, as well as Rwanda, will examine case studies and continent-wide initiatives, the latter being led by the African Union.

    On the business side, UNEP has teamed up with 285 of the world's leading investors, representing US$20 trillion in assets, who called on governments to mobilize action on climate change, including investments in emerging industries - like renewables and green buildings. Similar calls have been echoed by the International Chamber of Commerce, which represents hundreds of thousands of businesses in more than 130 countries.

    "The elements of a transition to a Green Economy are clearly emerging across developing and developed countries alike. There are now some nations going further and faster than others which is in many ways generating a 'pull factor' that, if maintained, may bring others along over the coming months and years," said Achim Steiner, UN Under Secretary General and Executive Director of the UN Environment Programme (UNEP).

    The recent drive in clean investment is not only benefitting emerging economies, but also other developing countries. According to the latest Bloomberg figures, global investments in renewable energy jumped 32 per cent in 2010, to a record US$211 billion. After the emerging economies of Brazil, China and India, countries in Africa posted the highest percentage increase of all developing regions.

    In Egypt, renewable energy investment rose by US$800 million to US$1.3 billion as a result of the solar thermal project in Kom Ombo and a 220 megawatt onshore wind farm in the Gulf of Zayt. In Kenya, investment climbed from virtually zero in 2009 to US$1.3 billion in 2010 across technologies such as wind, geothermal, small-scale hydro and biofuels.

    In the California Mojave Desert, one of the world's largest solar-thermal power plants is under construction and others are also being built in Spain and other parts of the United States.

    "The Durban climate convention meeting in a few week's time and Rio+20 next year are key opportunities to accelerate and scale-up the Green Economy. Central cooperative actions range from advancing Reduced Emissions from Deforestation and Forest Degradation (REDD+), moving on green procurement to switch national efforts into the sustainability space up to a new indicator of wealth that goes beyond GDP and internalizes the costs of pollution and degradation while bringing the true value of the planet's nature-based assets into calculations of a successful and sustainable economic path," said Mr. Steiner.

    A series of UN-backed regional consultations on the Green Economy have underscored the growing interest in the report. While issues of financing and trade need to be addressed further, there is an acknowledgement that the current economic model, based solely on GDP growth, has resulted in the gross misallocation of capital and inequitable distribution of wealth.

    The Report shows that investing the equivalent of two per cent of global GDP into agriculture, energy, buildings, water, forestry, fisheries, manufacturing, waste, tourism and transport would not only shift the global economy onto a more sustainable growth trajectory, but it would actually maintain or increase growth over time compared to the current business-as-usual scenario.

    Policy recommendations on each of the 10 key sectors, as well as on finance and enabling conditions, are outlined in the report.

    On transport, for example, the report suggests that prices need to take account of the societal costs accumulated as a result of congestion, accidents and pollution, which in some cases amount to over 10 per cent of the national or regional GDP. In Beijing, a 2009 study estimated that the social costs induced by motorized transportation are equivalent to between 7.5 and 15 per cent of the city's GDP.

    Globally, the transport sector's impact on natural resources is wide-ranging, from the manufacturing of vehicles, which uses metals and plastics, to its use of fossil fuels, which involves engine oil, rubber and other consumable materials. Between 2007 and 2030, the transport sector is expected to account for 97 per cent of the increase in the world's primary oil use.

    With the number of vehicles in China expected to more than triple during this period, the government is promoting low-carbon, energy efficient cars and related infrastructure. In the city of Shenzhen, home of China's first electric car, plans are underway to build large recharging stations and replace traditional buses with more than 7,000 electric ones in five years time.

    Generating Jobs

    The Green Economy Report suggests that over time "new and decent jobs" will be catalyzed in these key sectors. A recent study by ILO and the Chinese Academy of Social Sciences (CASS), entitled, Low Carbon Development and Green Employment in China, confirms that this is the case.

    It provides a list of likely winners and losers and the scale of direct and indirect impact involved to identify net gains. It concludes that while 800,000 workers in small coal power plants in China are likely to lose their jobs due to climate mitigation actions, some 2.5 million jobs could be created by 2020 in the wind energy sector alone.

    Currently, Denmark is home to the world's top wind turbine manufacturer in terms of market volume, and China is in second place, followed by the United States and then another Chinese company. Germany ranks fifth. However, Germany has recently committed to scale up its renewable energy, following a decision to phase out nuclear power by 2022, and has thus set a target to source 35 per cent of its electricity from renewable energies by 2022, instead of the earlier target of 19 per cent.

    In Africa, despite recent economic gains, there is increasing interest in creating green and decent employment. Representatives from 11 African countries met in June this year with ILO, UNDP and UNEP to look at case studies in the areas of recycling, sustainable construction and natural resource management. As a result, participants adopted action plans for creating green jobs in fisheries, agriculture and forestry, sectors which represent over 70 per cent of the employment in the region.

    In Brazil, the ILO recently helped support the construction of 500,000 new homes with solar heating systems, resulting in 30,000 new jobs. In South Africa, a similar project on water ecosystem restoration created 25,000 green jobs for previously unemployed people, and at the same time, restored vital freshwater sources.

    Generating Social Equity

    Approximately two billion people live on smallholder farms, and despite making a significant contribution to food security, the majority of these farmers are malnourished and live in poverty. Low prices, unfair trade practice and a lack of transport contribute to their dilemma. The Green Economy Report argues that by moving to more sustainable agriculture practices, these farmers could increase their yields and profits.

    Globally, an investment of US$100-300 billion per year in green agriculture, between now and 2050, could lead to better soil quality and better yields for major crops, representing a 10 per cent increase over the current business-as-usual strategies. As many of these farmers are also women, any benefits would most likely be shared with their families and communities.

    The waste sector is another area that is expected to enhance social equity. Efforts to green the sector are often driven by cost savings, environmental awareness and resource scarcity.

    However, the report notes that greening the sector not only requires improving the often sub-standard waste treatment and disposal facilities, it also entails training the workers, providing more equitable compensation and ensuring proper health care protection for them. Decentralizing large scale, capital-intensive waste management operations could also provide more employment opportunities in the community.

    Electronic waste (or e-waste) is also a concern, particularly for developing countries. Current estimates suggest 20 to 50 million tonnes of e-waste are generated each year, while trade in waste becomes more prevalent, heightening threats to human health and the environment.

    As sales in mobile phones and computers continue to grow in China, India, and across Africa and Latin America, the report finds that resource recovery and recycling offer the greatest potential in terms of contributing to a Green Economy.

    Notes to the Editors:

    Rio Earth Summit: In 1992 the UN Conference on Sustainable Development, popularly known as the Rio Earth Summit, was convened in Rio de Janeiro, Brazil, to address the state of the environment and sustainable development. In June 2012, there will be the follow up meeting or Rio+20 in Brazil, where one of the main themes governments are expected to address is Green Economy "in the context of sustainable development and poverty eradication".

    Towards a Green Economy: Pathways to Sustainable Development and Poverty Eradication can be found on the UNEP website: www.unep.org/greeneconomy

    For more information, please contact:solarserdar@gmail.com

  • CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES (CCRES)

    Key Information related to energy efficiency



    Energy efficiency

    Key Information related to energy efficiency

    Faced with great energy challenges relating to competitiveness, climate change and security of energy supply, Europe has launched several initiatives to do more with less energy. This not only includes important pieces of legislation such as the Energy Performance of Buildings Directive and the Eco-design Directive, but also supporting programmes like Intelligent Energy-Europe, to help implement policies in the field. Overall, the European Union is committed to reducing projected energy use by 20% by 2020. Europe recognises energy efficiency as one of the most powerful and cost-effective tools to produce a secure energy future.

    Improvements in energy efficiency can make a real difference! The reduction of fossil fuel use decreases Europe's dependence on foreign energy supplies. The reduction of greenhouse gas emissions limits local air pollution. The expansion of competitiveness and consumer welfare results in significant economic benefits. There are many ways one can save energy and thereby benefit all sectors of the economy.

    The mobilisation of all market actors and the launch of energy efficiency measures can greatly contribute to meeting the '3 times 20' targets set at the European and national levels on renewable energy sources, energy efficiency and the reduction of CO2 emissions by 2020. It is estimated that such energy savings would allow Europe to reduce its CO2 emissions by 780 million tonnes and save €100 billion in fuel costs. Local and regional energy actors are already actively contributing to improving energy efficiency in their communities through the introduction of measures, such as the retrofitting of buildings, climate competitions or the provision of incentives for purchasing energy-efficient products. A wealth of experience in this field is available on: CCRES site.
    more info at: solarserdar@gmail.com
    CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES (CCRES)

    News and Events by CCRES November 16, 2011



    CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES

    News and Events

    November 16, 2011


    Energy Star National Building Contest Names Winner

    Photo of the facade of a brick parking garage.

    The University of Central Florida won the EPA National Building Contest by cutting energy use 63% in one year at a campus parking garage.
    Credit: EPA

    The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) announced on November 2 that the University of Central Florida is the winner of EPA's 2011 Energy Star National Building Competition: Battle of the Buildings. In its second year, the competition featured teams from across the country, 245 buildings, in a head-to-head battle to save energy, reduce costs, and protect people's health and the environment. The winning building was a main-campus parking garage where energy use was decreased by 63.2% over 12 months from September 1, 2010, through August 31, 2011. This year's pool of competitors was nearly 18 times as large as the first field and covered 33 states and the District of Columbia. Energy Star is a joint program of DOE and EPA.

    From improvements in operations and maintenance to upgrades in equipment and technology, the competitors saved more than 240 million kBtus of energy and $5.2 million on utility bills annually. Competitors reduced annual greenhouse gas emissions equal to the electricity used by more than 3,600 homes. Buildings ranged from structures more than 100 years old to ones built in the past three years. Competitors tracked their building's monthly energy consumption using EPA's Energy Star online energy tracking tool, Portfolio Manager.

    The University of Central Florida (UCF) focused their efforts on improving the quality and efficiency of the garage lighting. Improvements included upgrading the main garage to high performance fluorescent lights, retrofitting the top deck with light emitting diode fixtures, and adding motion sensors in storage areas. In addition to cutting their energy use, UCF reduced their lighting bill for the parking garage by more than half due to improvements made during the competition. UCF is now spreading their successful strategies, as well as savings, to other buildings across the campus. See the EPA press release and the Battle of the Buildings website.

    USDA Announces Rural Renewable Energy Assistance

    Photo of a row of large wind turbines in a field.

    USDA is supporting various renewable energy sources including wind energy.
    Credit: Todd Spink

    The U.S. Department of Agriculture (USDA) announced on November 10 that it had funded 67 projects nationwide to provide renewable energy assessments. Those projects focus on helping rural agricultural producers reduce energy consumption, use renewable energy technologies, and conduct feasibility studies for renewable energy projects. Funding is made available through the Rural Energy for America Program (REAP). And on November 9, the agency announced that it is supporting projects to harness wind, solar, geothermal, and hydroelectric power to reduce energy costs for farms and small business across the rural United States.

    USDA awarded more than $2.4 million in grants for energy assessments and more than $1.2 million to support feasibility study projects in 28 states and Puerto Rico. For example, USDA picked the West Virginia Division of Energy to receive funding to complete 130 energy assessments for rural small businesses to help them reduce energy use and operating costs. And Boise State University is receiving a grant to offer energy savings information and energy assessments to more than 1,500 manufacturing-related agricultural producers and small business in Idaho. See the USDA press release and the REAP website.

    USDA funding for renewable energy projects made through REAP is contingent on the recipient meeting the conditions of the grant or loan agreement. REAP grants can finance up to 25 % of a project's cost, up to $500,000 for renewable energy systems and $250,000 for energy efficiency improvements. Projects are in 16 states. For example, USDA will assist Hawkeye Tri-County Electric Cooperative in Cresco, Iowa, to install a geothermal heating and cooling system in its headquarters building. And, Putnam Green Power in Connecticut will get a grant for hydroelectric power. See the USDA press release.

    IEA Report: World's Renewables to Rise but Climate Future Challenging

    The International Energy Agency (IEA) launched its 2011 edition of the World Energy Outlook (WEO) on November 9 with the report projecting a rise in renewables from 13% of the energy mix to 18% worldwide by 2035. However, the agency's flagship publication noted that such growth in renewables would rely on subsidies that rise from $64 billion in 2010 to $250 billion in 2035, a premise that is uncertain in times of tight governmental budgets.

    In the WEO's central New Policies Scenario, which assumes that recent government commitments are implemented cautiously, primary energy demand increases by one-third between 2010 and 2035, with 90% of the growth in economies outside of the 34-member Oganisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Two of the non-OECD countries, China and India, will account for 50% of the growth. The report projects that China will consolidate its position as the world's largest energy consumer, using nearly 70% more energy than the United States does by 2035. In the New Policies Scenario, cumulative carbon dioxide emissions over the next 25 years amount to three-quarters of the total from the past 110 years, which could lead to a long-term average temperature rise of 3.5°C. China's per-capita emissions could match the OECD average in 2035. The authors warned that if new efficiency policies are not implemented, the world could track to an increase of 6°C. See the IEA press releasePDF and the World Energy Outlook website.

    California Passes 1 Gigawatt Rooftop Solar Milestone: Study

    The Environment California Research & Policy Center has released a new report documenting that California has installed more than 1 gigawatt of rooftop solar power. To put that figure in perspective, only five other countries worldwide have achieved that amount of rooftop solar power. The study also notes that the state's Million Solar Roofs initiative is on pace to meet its goal of installing its legislatively mandated 3 gigawatts of solar capacity by 2016.

    The 2006 Million Solar Roofs Bill was the first unified state effort to turn solar power into a commonplace and affordable energy resource. The law established a 10-year, statewide interagency effort, now called the Go Solar California campaign, which includes programs that fund solar projects on homes, commercial businesses, farms, as well as government and non-profit buildings. More than 100,000 rooftop photovoltaic (PV) systems have been installed since the program began. Since the first solar panels under the Million Solar Roofs Initiative were connected to the grid in 2007, California has installed nearly 800 megawatts (MW) of solar photovoltaic power, the equivalent of powering 600,000 single family homes.

    The potential for solar power looks bright in the Golden State. According to estimates by DOE's National Renewable Energy Laboratory, the state could host more than 80,000 MW of rooftop solar capacity, which could generate more than a third as much electricity as California uses in a year. Findings are contained in the first analysis of the state's solar incentive program, "Building a Brighter Future." See the Environment California Research & Policy Center press release and the Building a Brighter Future report PDF.

    More info at: solarserdar@gmail.com

    CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES (CCRES)

    Tuesday, November 15, 2011

    TwoFaced Window

    CCRES

    promotes

    TwoFaced Window

    I love the simple TwoFaced Window, a window that allows you to conveniently clean both the sides of the pane and nurture plants according to the elements. The window pivots and does a full 360-degree rotation. Well the cleaning aspect is one part of the design, however the thoughtful incorporation of a flowerbed and its maintenance, scores it many brownie points!

    Designer: Junkyung Kim

    More info at:solarserdar@gmail.com.

    CROATOAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES (CCRES)

    Monday, November 14, 2011

    Examples of CCRES wind turbine systems




    Examples of CCRES wind turbine systems

    Wind power is not for everyone, but when used correctly, a small wind turbine can provide a cost-effective energy source that (unlike solar panels) can operate 24-hours a day. In many cases, small wind turbines are used as part of 'hybrid' systems which combine both wind and solar energy sources.

    wind turbine installation

    One of the most important factors to consider is whether or not the installation site is suitable. Wind turbines do not work well in turbulent air and therefore they should be at least 6m above any surrounding features, such as trees or buildings, within a 75m radius. Of course, if you are installing a wind generator on your boat or yacht, this is not so much of a concern, but you should pay very close attention to the safety area around the blades of the turbine.

    wind turbine height

    If you feel that you have the right geographical location in which to install a wind turbine, please remember that the amount of energy produced by any wind turbine will be directly related to the average wind speed:

    wind turbine energy table
    More info at: solarserdar@gmail.com

    CROATIAN CENTER of RENEWABLE ENERGY SOURCES (CCRES)